9 - 12 měsíců

Společné stolování

Vývoj malých dětí jde rychle kupředu a proto, jakmile se váš brouček začne sám posazovat, využijte toho i při jídle. Dbejte na správné rituály a podmínky u stolování. Jídlo výhradně v určenou dobu, hračky a jiné rozptylovače stranou. Pořiďte si dětskou vysokou židličku a stolujte všichni společně tak, aby nejmladší člen rodiny měl možnost okoukat, co a jak dělají ostatní.

Vy můžete začít jídlo mačkat pouze vidličkou a pozorujte, jak si s tím dítě poradí. Také pomalu zmenšujte příděl mléka, aby mělo větší chuť na experimenty s pevnou stravou. I přesto by mléko mělo ale zastávat důležitou součást - asi tak 500 ml denně. Pokud sama už nemůžete kojit, netrapte se. Studie dokazují, že nutriční prospěšnost mateřského mléka je do 9 měsíců věku dítěte. Dále má kojení spíše psychologický efekt. Tudíž můžete bez výčitek nahradit své mléko za kojenecké. Pokud se týká imunity, vytvoříte jí jedině a opět kvalitní pevnou stravou bohatou na všechny důležité vitamíny, minerály a stopové prvky v podobě čerstvé zeleniny a ovoce.

V tomto období už dbejte na podávání 2-3 porcí potravin obsahujících škrob (tzv. polysacharidy) - brambory, rýži, těstoviny drobného tvaru a to vždy v kombinaci se zeleninou. Ke snídani můžete začít servírovat rýžové či ovesné kaše v kombinaci s čerstvým či sušeným ovocem. Osobně zastávám názor, že by se dítě mělo začít učit snídat pevnou stravu a mléčnou porci bych nechala pouze na čas před spaním a navečer.

Jednou denně by mělo dítě dostávat příkrm obsahující také bílkovinu (maso, vajíčko, luštěniny).

Neomezujte dítě v jeho pokusech o to najíst se samo. Snažte se být trpělivá, nechte dítě ať si s jídlem hraje. Ruce jsou jeho prvním smyslem pro 'ochutnávání' světa. Při každé příležitosti se snažte nabízet tzv. finger-food, stravu, kterou může jíst dítě rukama (rýžové chlebíčky, pohankové či kukuřičné křupky, kousky měkkého ovoce, salátovou okurku).


Recepty